Goede voornemens volhouden

We beginnen allemaal o zo gemotiveerd op 1 januari, maar in de praktijk blijkt dat meer dan de helft van de mensen halverwege dezelfde maand of begin februari de goede voornemens alweer in de wilgen heeft gehangen. Dat willen we natuurlijk niet! Wij geven je een aantal tips hoe je je voornemens wél volhoudt.

Tip 1 – Maak het concreet
Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Veelgehoorde voornemens zijn: ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil meer bewegen’. Maar wat bedoel je dan precies? Hoeveel wil je afvallen in welk tijdsbestek? Zodra je dit duidelijk hebt voor jezelf, geeft dat veel meer rust. Daarnaast is je doel beter behapbaar.
Tip 2 – Vertel anderen over je plan
Teamwork makes the dream work en dat is ook absoluut waar bij goede doelen. Vertel je gezin, familie en vrienden dat je bezig bent met je goede doel. Of dat nu stoppen met roken, gewichtsverlies of meer bewegen is, zodra je het met andere deelt wordt het ‘echt’. Daarnaast kunnen je naasten je steunen als het een keer tegenzit of als je even geen motivatie meer hebt. Tot ziens excuses!
Tip 3 – Zoek hulp
Als je begint aan een groot project, maak je eerst een plan van aanpak. Toch doen we dat bij goede doelen niet. ‘Nee joh, ik begin gewoon en dan komt het wel goed’. Dat is dus niet zo. Een doel begint met een plan en dat plan is heel belangrijk om uiteindelijk te komen waar je wil. Schrijf het dus uit! Als je bijvoorbeeld wil afvallen, schrijf dan precies op hoeveel en wat je ervoor gaat doen. Afvallen is overigens een heel lastig traject, omdat het voor iedereen zo anders is. Kopieer dus niet klakkeloos een dieet, maar kijk wat voor jou werkt. Je kunt hier het beste hulp bij inschakelen bijvoorbeeld door het volgen van ons voedings & coachingstraject.
Tip 4 – Een misstap
Wij mensen hebben van nature nogal een ‘alles of niets’ mentaliteit. Of geen enkel snoepje, stoppen met koolhydraten en het verbannen van suiker of alles wat los en vast zit in je mond stoppen. Herkenbaar? Als je je realiseert dat je iedere dag opnieuw kunt beginnen met je voornemen, ook als je een keer een misstap hebt gemaakt en toch die sigaret rookte, een halve taart naar binnen werkte of je workout al een week niet hebt gedaan, kun je gewoon weer opnieuw beginnen. Iedere dag is een nieuwe dag om weer lekker aan de slag te gaan!
Tip 5 – Motivatie
Je begint super enthousiast, maar na drie weken denk je: ja dahag, ik heb nu gewoon geen zin om te sporten en blijf op de bank liggen. Of je denkt: nu wil ik gewoon lekker drie witte boterhammen met hagelslag in plaats van m’n bakje kwark als ontbijt. Probeer met jezelf een beloning af te spreken als je een bepaald doel haalt. Dus bijvoorbeeld: ‘als ik een maand niet heb gerookt, mag ik een nieuwe broek kopen van mezelf’. Of: ‘als ik iedere week drie keer naar de sportschool ga voor een maand, dan koop ik een nieuwe sporttop’. Op die manier beloon je jezelf met iets en dat is goed voor de motivatie.

Maar het allerbelangrijkste: feel good! Wees niet teveel bezig met je uiteindelijke doel en maak elke dag zo leuk mogelijk. En ga je niet schuldig zitten voelen als je de mist in gaat, we zijn per slot van rekening allemaal mensen…

Irma