Hoe raak je de vakantiekilo’s kwijt? 5 Feel Good tips

Alles of niets

Afgelopen weekend zat ik met een aantal moeders van de school van mijn jongste dochter op een terras. We smulden van de lekkere hapjes van een high-tea. Een verrassingsfeestje voor een van de moeders.
Na de nodige potten thee kwamen de onvermijdelijke flessen witte wijn op tafel.
‘O nee, voor mij geen wijn, hoor! Ik heb al veel teveel wijn gedronken tijdens de vakantie. En ik zou niet meer moeten eten ook’, zei een van de moeders stellig, toen de ober haar een glas wilde inschenken. Ze toonde haar –overigens zeer bescheiden- muffintop.
‘Ja, we zouden eigenlijk niet meer moeten zondigen. Stoppen met al dit slechte lekkers,’ reageerde een andere moeder. Ze wees naar de hapjes op tafel. De overige moeders knikten en lachten allemaal ietwat besmuikt.

Dieetprison


Dit is een mooi voorbeeld van het zogenaamde ‘alles-of-niets-denken.’ HET psychologische mechanisme waardoor de dieetindustrie jaarlijks miljarden aan ons verdient. Het mechanisme waarop diëten gestoeld zijn en waarmee wij onszelf in, wat ik noem, de ‘dieetprison’ vastzetten. Het keurslijf van ‘veel niet mogen’ en ‘nog meer moeten’:
Vanaf nu mag ik geen chocolade meer eten. Vanaf nu mag ik geen wijn meer drinken.
Vanaf nu moet ik 10 kilo afvallen. Vanaf nu moet ik 3x per week sporten. Vanaf nu….
Als ik dat maar allemaal volhoud, ja dan….


Wilskracht


Dit ‘alles-of-niets-denken’ zorgt ervoor dat we vanuit onze wilskracht gaan leven. Dat we geobsedeerd raken door ons gewicht, het getal op de weegschaal en eten. Dat afvallen enorm afzien is en een kwestie van ‘volhouden tot het einde van onze dagen’.
En vooral dat we altijd weer teleurgesteld in onszelf raken als we wel een keertje ‘een stuk chocolade’ of ‘een wijntje’ drinken. Zie je wel: ik kan het gewoon niet. Dat we dan de handdoek in de ring gooien en los gaan. Met mij wordt het toch niets. Tot we weer de moed bij elkaar hebben geraapt om opnieuw te beginnen.

Vakantiekilo’s kwijt


Als je tijdens de vakantie wat kilo’s bent aangekomen en je wilt ze weer kwijt doe dan eens het volgende:

  1. Ontzeg jezelf geen dingen. Ons brein verlangt naar de dingen, die we niet van onszelf mogen. Als ik je zeg: ‘je mag niet aan een roze olifant denken. Waar denk je nu dan aan? ;-). Zeg tegen jezelf: ‘ik mag alles eten wat ik en ik vertrouw erop dat ik de goede keuzes maak, want ik wil goed voor mezelf zorgen.
  2. Stel jezelf geen grote doelen, maar hou het klein en concreet. Dus niet: ik wil 10 kilo afvallen. Hier kan ons brein zich niks bij voorstellen. Het is te abstract. Maar bijvoorbeeld wel: vandaag vervang ik mijn frisdrank voor water. Vandaag eet ik tussen de middag een salade. Ontwikkel zo stap voor stap jouw unieke eetpatroon.
  3. Gun je lichaam de tijd. Afvallen is stressvol voor je lichaam, met name voor je vetcellen. Doe het daarom rustig aan. Geef je lijf de tijd en blijf gezond en genoeg eten, anders wordt het een tijdelijke kwestie en kom je op den duur weer aan.
  4. Wees mild voor jezelf en relativeer. Blijvend afvallen is een kwestie van lange adem en de weg naar succes is geen rechte lijn omhoog maar een wirwar, een kluwe, met de nodige ups en downs. Als je chocolade en/of wijn even niet kunt laten staan geniet er dan ook van. Dan pak je je gezonde eetpatroon daarna weer op. Oke, je hebt misschien een keer teveel of ongezond gegeten, maar je bent daarmee geen ‘zondaar’. Een moord plegen of iemand beroven, dat is een zonde. Eten is gewoon eten. Brandstof voor ons lichaam en op z’n tijd om heerlijk van te genieten.
    Tot slot: kijk niet alleen naar hoe jouw lichaam er in de spiegel uitziet, maar zie eens wat je lichaam allemaal voor jou doet.

Veel succes! And Feel Good!
Liefs,
Ingrid
Personal Life Coach FGS
Expert eetgedrag en lichaamsbeel
d